Tres turons i dos sanatoris de Collserola

Seguint el cicle d’excursions Sarrià camina, organitzat conjuntament amb el Centre Excursionista Els Blaus, hem conegut una mica més la serra de Collserola anat de Vallvidrera a La Floresta. Des del punt de partida, el poble de Vallvidrera, situat en un coll de muntanya, i sense perdre alçada hem recorregut turons (el del Penitent, el del Soldats i el del Fumet) i colls (el de la Vinyassa, el de Gravat i el de la Creu d’en Blau) per sobre la carena que separa la vall de Les Planes i de Sant Medir. Després del darrer turó, hem deixat la serra per endinsar-nos al barri de La Floresta, final de la caminada.

Al llarg de l’itinerari hem trobat els edificis de dos sanatoris, establiments per a tuberculosos molt populars a finals del XIX i principis del XX. El primer, sobre el barri de Can Rectoret, va ser aixecat per Joan Rubió i Bellver, un dels deixebles de Gaudi. L’edifici principal ha desaparegut i només es conserva el pavelló de safareigs, envoltat d’una tanca moderna per impedir l’accés a desaprensius que malmetin la construcció. El segon, degut al mestre d’obres Josep Graner i situat al peu del turó del Fumet, es conserva en bon estat dedicat a habitatge.

L’arribada a l’estació de La Floresta dels FGC, per agafar el tren de retorn a Barcelona, es va fer per les escales Tarruell. Es tracta del passatge que comunica de forma més directa la carena i la vall, que ja vam recórrer en la primera excursió conjunta entre el Centre Parroquial i Els Blaus fa una mica més de cinc anys. Amb aquest retorn al punt on es van iniciar les nostres sortides celebrem aquests cinc anys i agafem nova empenta per continuar cinc anys més, com a mínim.